شفق مدرسه‌ای به رنگ عشق
شفق مدرسه‌ای به رنگ عشق

الف - كمرویی و گوشه گیری

ب- هراس از مدرسه

ج- نگرانی 

عوامل روانی
1- آمار نشان می دهد كه 1% از جمعیت روانی شدید و 10% آنها از اختلالات روانی خفیف در رنج هستند . در بیماریهای روانی تغیرات غیر طبیعی در رفتار و روان شخص به وجود می آید و باعث ایجاد اختلال در فعالیتهای فرد می شود . جسم و روان بهم وابسته هستند و عده ای به دلیل اینكه هنوز نمی دانند بیماری روانی چیست . هنگامی كه به مراكر بهداشتی و درمانگاهها و یا بیمارستانها مراجعه می كنند . غالبا" بیماریهایی جسمی را مطرح می كنند . چنانچه مربیان و معلمین نسبت به بیماریهای روانی موجود در روح كودك پی نبردند و درصدد علت یابی و رفع آن برنیایند باعث خواهد شد كه این عوامل در روی تحصیل دانش آموزن اثر گذاشته و موجبات افت تحصیلی او را فراهم كنند . در ذیل به چند نمونه از عوامل روانی كه موجبات افت تحصیلی در درس ریاضیات را فراهم می كنند اشاره می شود .

الف - كمرویی و گوشه گیری :
كمرویی و كناره گیری كودك ، كوششی برای خودداری از ارتباط با محیط اطراف است . كودك كمرو و گوشه گیر ممكن است از موقعیت هایی مانند : شكست ، انتقاد ، كمبود اعتماد به نفس ، دستپاچگی یا تحقیر ، ترس داشته باشد . متأسفانه كودكان كمرو و كناره گیر معمولا" مورد توجه قرار نمی گیرد . علت نیز آن است كه نسبت به كودكان دیگر كمتر توجه اطرافیان را به خود جلب می كنند كه این خود یكی از علل روانی مؤثر در افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضیات می باشد . 
معلمین و مربیان محترم باید علت اصلی كمرویی را پیدا كنند به عنوان مثال معلم می تواند با استفاده از دروس دیگر از جمله فارسی و نقاشی ، و در فعالیتهایی مانند یادداشت های روزانه ، نمایش ایفای نقش ، جملات ناتمام ، قصه گویی یا فنون مشابه ، كودك را بهتر بشناسد . چرا كه كودكان ، اغلب احساسات خود را در این گونه از فعالیتهای واضح بیان می كنند . 

راههای مبارزه با كمرویی :
1- از كودك كمرو بخواهید كه در دروسی كه از توانایی بالاتری برخوردار است(با توجه به تشخیص معلم ) به دانش آموز دیگر یا یك همكلاسی ، در نقش یك معلم سرخانه كمك كند تا به تدریج كمرویی او برطرف گشته و كم كاری او در ریاضیات نیز از بین برود .
2- كودك كمرو را در فعالیتهای گروهی كودكان دیگری كه با آنه دوست است ، درگیر سازید .
3- از دستپاچه كردن كودك كمرو خودداری كنید . با صحبت كردن در مورد كمرویی آنها را نارحت نسازید . از كارهای نمایشی و اجرایی مانند : صحبت كردن در مقابل كلاس كه او را دستپاچه می كند ، خودداری كنید .
4- به كودك كمرو و مسئولیتهای مختلفی واگذار كنید ; مسئولیتهایی مانند : كمك به مسئو لین مدرسه ، توزیع تداركات .
5- دانش آموزان كمرو را در كلاس مورد تنبیه و سرزنش قرار ندهید . و عیب این كودكان را در پیش جمع بازگویی نكنید .
6- او را با دیگران مقایسه نكنید .

ب- هراس از مدرسه :
یكی دیگر از دلایل مؤثر در افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضیات هراس از مدرسه می باشد در مطالعات اولیه چنین به نظر می رسد كه گویی هراس ، با 
روی گردانی از مدرسه بسیار متفاوت است . آسیب شناسان پذیرفتند كه مدرسه گریز معمولا" به خانه ای متعلق دارد كه در آن فقر مادی و عاطفی حاكم است .احتمالا" او از لحاظ هوش از حد متوسط پایین تر است .
ولی آن موارد اولیه ای كه به عنوان مدرسه هراس مشخص شدند ظاهرا" نكته را تأیید كردند كه كودك مدرسه هراس به خانه ای تعلق دارد كه وضع مالی آن رضایت بخش و به احتمال زیاد به جای اینكه فاقد جو عاطفی باشد ، از آن سرشار است . هوش این كودكان از سطح متوسط بالاتر است .
اما نتیجه ای كه از تحقیقات به عمل آمده حاكی از آن است كه ممكن است كودكان با هر سطح هوشی و با هر زمینه اجتماعی و از هر خانواده ای و با هرگونه آرمانی ، به مدرسه گریزی یا هراس از مدرسه دچار شوند .
ریشه بیشتر ای نحالان همان ترس ( اضطراب ) از ترك خانه است . و اگر كودك را وادار به این كار ( رفتن به مدرسه ) كنیم ، اضطراب او تبدیل به هراس می شود . از طرفی مدرسه غالبا" نخستین مكانی است كه كودك ناگزیر است كه بدون حمایت پدر و مادرش ، در آن تمام روز یا قسمتی از روز را بگذراند .
از عوارض و نشانه های هراس از مدرسه می توان سردردهای گوناگون و یا دردهای مختلف یا بی حالی و بی حوصلگی را بیان كرد .


راههای مقابله با آن و مداوای آن :
1- راهنمایی كودك به مراكز مشاوره و درمانگاههای راهنمایی كودك
2- ریشه یابی علل و برطرف نمودن زمینه های پیدایش
3- مشاوره با والدین دانش آموزان و راهنمایی آنها
4- عادی نمودن اوضاع مدرسه و جو كلاس و محیط به صورتی كه باعث جذب دانش آموز گردد .
5- هماهنگ عمل نمودن معلم و اولیا در رفع نقیصه
6- سخت جلوه ندادن درس ریاضیات
7- انتخاب معلم یا معلمانی برای كودكان كه از هر نظر صلاحیتهایی را دارا باشند .

ج- نگرانی :
نگرانی برادر یأس است . امكان دارد كه كسی انگیزه بیش از حد داشته باشد ، ولی اگر همراه با نگرانی باشد باعث ركود یادگیری می شود .
برای كاهش نگرانی (( بازی )) از اهمیت بالایی برخوردار است . كودكان برای چابك شدن به دوندگی و كوه نوردی روی نمی آورند ، بلكه به خاطر اینكه از آن یك لذت غریزی می برند ، دنبال آنند . اما در نتیجه تمرین دوندگی و كوه نوردی چابك نیز می شوند . اگر ریاضیات را به اعتبار خود و به خاطر لذتی كه از آن ( خود ریاضیات ) می برند بیاموزند و بخوانند آن را بهتر فرا خواهند گرفت .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ جمعه 30 / 1 / 1391برچسب:, توسط علی انتظاری زارچ