ناگهان معلم عصبی دفترو روی میز کوبید و داد زد: سارا ........!!! دخترک ناگهاني خودش رو جمع و جور کرد، سرش رو پایین انداخت و خودش رو تا جلوی میز معلم کشید و با صدای لرزان گفت : بله خانوم؟ معلم با عصبانیت، تو چشمای سیاه و مظلوم دخترک خیره شد و داد زد: چند بار بگم مشقاتو تمیز بنویس و دفترت رو سیاه و پاره نکن اين چه وضعيه كه درآوردي ،چند روزه كه بهت تذكر ميدم اما توي گوشت نميره كه نميره يه روز ورقاش از بس كه پاكش كردي شده مث ضخامت نخ يه روز كثيف يه روز پاره تو چقد نامرتبي بچه ها زدند زير خنده و يواشكي درباره دفتر مشق سارا طنز مي گفتند فردا مادرت رو میاری مدرسه می خوام در مورد دختر بی انضباطش باهاش صحبت کنم!
ادامه مطلب...
بدانکه شب جمعه اوّل ماه رجب را ليلة الرَّغائب ميگويند و از براي آن عملي از حضرت رسول صَلَّي اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله وارد شده با فضيلت بسيار که سيّد در اقبال و علاّمه در اجازه بني زهره نقل کردهاند از جمله فضيلت او آنکه گناهان بسيار بسبب او آمرزيده شود و آنکه هر که اين نماز را بگذارد چون شب اوّل قبر او شود، حقّ تعالي بفرستد ثواب اين نماز را بسوي او به نيکوتر صورتي با روي گشاده و درخشان و زبان فصيح پس با وي گويد اي حبيب من! بشارت باد تو را که نجات يافتي از هر شدّت و سختي گويد تو کيستي؟ بخدا سوگند که من روئي بهتر از روي تو نديدم و کلامي شيرينتر از کلام تو نشنيدهام و بوئي بهتر از بوي تو نبوئيدم.
گويد من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردي؛ امشب بنزد تو آمدم تا حقّ تو را ادا کنم و مونس تنهائي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من سايه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قيامت پس خوشحال باش که خير هرگز از تو معدوم نخواهد شد.وکيفيت آن چنان است که روز پنجشنبه اوّل آن ماه را روزه ميداري چون شب جمعه داخل شود ما بين نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز ميگذاري هر دو رکعت به يک سلام و در هر رکعت از آن يک مرتبه حمد و سه مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ و دوازده مرتبه قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ ميخواني و چون فارغ شدي از نماز هفتاد مرتبه ميگوئي« اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ وَعَلي آلِهِ» پس به سجده مي روي و هفتاد مرتبه ميگوئي:« سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس سر ازسجده برميداري وهفتاد مرتبه ميگوئي«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِيُّ الاَعْظَمُ» پس باز به سجده ميروي و هفتاد مرتبه ميگوئي:« سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» پس حاجت خود را ميطلبي که انشاءالله برآورده خواهد شد.
خدایا
ما اگر بد کنیم، تو را بنده های خوب بسیار است
تو اگر مدارا نکنی ما را خدای دیگر کجاست ؟
شب آرزوهاست،
لیله الرغائب، شب آرزوها شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است.
در آن شب هر دعایی ستاره ای خواهد شد و در پهنه ی آسمان خواهد نشست.
بیا ستاره های هم را نظاره کنیم و بر هر کدام آمین بگوئیم.التماس دعا
صبح روزچهار شنبه92/2/25 بادانش آموزان و همکاران وتعدادی ازوالدین(اعضای انجمن ،والدینِ شرکت کننده درجلسات آموزش خانواده به صورت منظم،والدین خیَرو....) با 3 دستگاه اتوبوس به اردوگاه شهیدفهمیده بنادک سادات رفتیم . در مسیر برای دانش آموزان داستان ، آداب رفتن به اردو و انجام کارهای گروهی گفته شد.
دراردو گاه، پس از صرف صبحانه به بازدید از محوطه اردوگاه و آشنایی با قسمت های مختلف آن پرداخته شد .
سپس دانش آموزان را به پیاده روی و کوه پیمایی بردیم. ،در راه برگشتن به اردوگاه از آداب حفظ طبیعت صحبت شد .
و ظهربا صدای اذان یکی از دانش آموزان همه با گرفتن وضو مهیای خواندن نماز شدند . نماز خوانده شد ،بین دو نماز داستان کوتاهی بیان شد.
پس ازصرف ناهار دانش آموزان ساعتی را استراحت کردند وسپس در محوطه اردوگاه به بازی وتفریح مشغول شدند .زیارت امامزاده شمس الدین و بازدیدازچشمه حسن آبادمهریزازفعالیت های دیگربود. ساعت17به طرف یزد برگشتیم.
جشنواره هنری دلهای کوچک ،روح های بزرگ ،روزشنبه با اهداف پرورش حس زیبایی شناختی و زیبایی دوستی، افزایش زمینه همکاری و روحیه مشارکت گروهی، ایجاد زمینه فعالیتهای نشاطآور، تقویت حس خودباوری در دانشآموزان استثنایی و شناخت استعدادهای مختلف دانشآموزان در تاریخ شنبه 92/2/14 در آموزشگاه استثنایی هوشمند شفق برگزار گردید.
در این جشنواره دانشآموزان با گل، وسایل و مواد دورریختنی به ساخت کاردستی پرداختندوثابت نمودندکه معلولیت محدودیت است ،اماناتوانی نیست.
از دیگر فعالیتهای جدید و جذاب جشنواره درراستای اهداف سندتحول بنیادین ،نظام جدیدآموزشی وطرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، کارگاههای نور، ،کاروفناوری ،سلامت و ...بود.
همچنین پخت آش رشته به یادپدرشهیدهمکارخوبمان سرکارخانم خانم خانزاده، فضای جشنواره و بخشهای دیگر مراسم راعطرآگین کرد.
در این رابطه ،معاون محترم آموزش و پرورش استثنایی آقای شمس و آقای مرشدی کارشناس محترم اداره و نیز والدین محترم دانشآموزان از جشنواره بازدید نمودند.
آیا کودک شما دررشد گفتاروزبان تاخیردارد؟
کودکان، گفتاروزبان را با سرعتهای مختلفی یاد می گیرند اما اکثرآنها ازیک الگوی مشابه پیروی می کنند. همچنین کودکان زبان را آنقدر راحت و به طور طبیعی یاد می گیرند که والدین به مراحل آن توجه نمی کنند . اگر کودک شما درمراحل ارتباطی و گفتاری( به طور متوسط چند هفته) تاخیر داشته باشد لازم است شما به پزشک یا آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه نمایید. تشخیص و درمان مشکل درمراحل اولیه باعث پیشگیری از عوارض بعدی (ثانویه) خواهد شد وکودک این مهارتها را بهتر یاد خواهد گرفت. از آنجا که همه بچه ها در سن مناسب مراحل طبیعی رشد گفتار وزبان، را نشان نمی دهند و ممکن است عواملی رشد آنها را با مشکل مواجه کند، لازم است خانواده ها تا حدودی به رشد گفتار و زبان آشنایی داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تاخیری در رشد بلافاصله با یک آسیب شناس گفتار و زبان مشورت کنند.
در اینجا سعی شده است، به طور مختصر علائم هشدار دهنده تاخیر در رشد گفتار و زبان آورده شود.همانطورکه گفته شد این طیف های سنی تقریبی هستند اما تاخیر زیاد(2-3ماه) می تواند عامل تشخیصی مناسبی باشد.
اگر کودک شما این علائم را نشان می دهد، حتما با یک پزشک یا آسیب شناس گفتارو زبان مشورت نمایید:
12 تا 18 ماهگی
v در 12 ماهگی کودک شما ازژسچرها مثل تکان دادن سر یا بای بای کردن استفاده نمی کند.
v در 12 ماهگی حداقل از یک جفت همخوان ( مثل ب، م) استفاده نمی کند.
v در 12 ماهگی کودک زمانی که به کمک کسی نیاز دارد، نمی تواند از او درخواست کمک ( غیرکلامی) نماید.
v در 15 ماهگی کلماتی مثل نه و بای بای را نمی فهمد و به این کلمات عکس العملی نشان نمی دهد.
v در 15 ماهگی نمی تواند حداقل یک تا سه کلمه را بیان کند.
v در 15 ماهگی نمیتواند /ماما /یا /دّ دّ/ بگوید.
v در16 ماهگی هنگامی که از او می خواهیم اعضای بدن را نشان دهد، قادربه انجام این کار نمی باشد .
v در 18 ماهگی نمی تواند حداقل 6 تا 10کلمه را بیان کند.
ادامه مطلب...